Националната галерија со три нови изложби во Мала станица

Оваа година Националната галерија на Македонија воведе нова содржина во Програмата, Конкурс за зрел и млад уметник, поддржан од страна на Министерството за култура.

На 25 јуни 2020 беше понуден професионален повик за учество во Конкурсот, отворен за сите уметници. За победниците, како што беше објавено, обезбедени се средства за хонорар, за реализација и продукција на делата, пракса која одамна не се применува на македонската ликовна сцена, а е потврда на професионалност и респект кон влогот и трудот на ликовниот уметник.

До крајниот зададен рок, 20 јули 2020, аплицираа 10 уметници на конкурсот за зрел уметник и 23 млади автори за млад уметник.

Меѓународната комисијата во состав: Мишко Шуваковиќ – декан и професор на докторски студии по трансдисциплинарна и трансмедијална уметност при Факултетот за медија и комуникации при Универзитетот „Сингидунум“ од Белград, Роман Урањек, уметник и член на групата IRWIN и Арта Агани Буњаку, ликовен уметник, дизајнер и директор на Уметниката галерија на Косово имаа сложена задача, до крајниот рок – 20 август 2020, да изберат еден зрел уметник за победник и двајца млади уметници.

На 26 август 2020 г., Националната галерија го објави добитникот на конкурсот за зрел уметник: Роберт Јанкулоски и добитниците на конкурсот за млад уметник: Дарко Комненовиќ и Викторија Попоска.

Финално, трите добитници ќе ги постават и реализираат своите проекти во објектот Мала станица. Истите, публиката ќе може да ги посети од 10 декември 2020 до 10 јануари 2021 година. Почитувањето на протоколите за заштита на јавното здравје и понатака остануваат задолжителни.

_____________

Изложбата „Нови пејзажи – архив на реалноста“ на Роберт Јанкулоски е победничкиот проект на Конкурсот за зрел уметник кој оваа година премиерно го објави Националната галерија на Македонија.

Во продолжение го објавуваме образложението на комисијата во врска со проектот на Јанкулоски.

Роберт Јанкуловски е роден 1969 година и зад себе има импресивна уметничка кариера. Велиме уметничка, а не фотографска, затоа што неговите дела одговараат на начинот на гледање, што, заедно со фотографијата, е исто така дел од современата уметност. Тука говориме за амбиентални решенија, достигнувајќи во јавен простор, фотографски акции и последно, но не и најмалку важно, поставување на изложбата како комплетно искуство, а не како серија на една фотографија по друга, што се случува многупати во презентацијата на изложбата.

Сите негови фотографии се директен израз на личното искуство, а со тоа и документ за време и простор. Делата се аналитичко толкување на работите што се случуваат околу него. Фотографиите на кои сме сведоци не ги следат научените училишни правила, што е добар состав, како да се обликуваат … многу пати го негираат стекнатото знаење … тие се квалитетни и сугестивни, но специфични, секоја има свој личен идентитет. Неговите дела се физичка, опиплива визуелна врска со одреден момент во историјата, а исто така е и фотографско место за откривање на реалното. Тој е целосно свесен за симултаните настани во околината и со своето размислување е во состојба да го пренесе тоа во клучен момент во видливиот израз на медиумите што ги смета за неопходни, односно фотографиите или амбиентот или интервенциите на јавниот простор …

Неговиот предлог за изложба на Малата станица се однесува на соочување со моментот на свесност, живеење во историско време, време означено од Ковид. Секој уметник во исто време е хроничар на времето во кое живее и многу пати е можно да се реконструира историско време преку уметнички дела. Неговото истражување за Србија, Грција и Македонија преку природата е поврзано со традицијата на теми од пејзажот и во исто време со традицијата на грдото и автентичното во современата уметност.

Куратор на проектот е виш кустос Ана Франговска.

_____________

Изложбата „ Капсид i²0 “ на Дарко Комненовиќ е еден од двата победнички проекти на Конкурсот за млад уметник кој оваа година премиерно го објави Националната галерија на Македонија.

Дарко Комненовиќ е визуелен уметник кој работи во контекст на пост-скулпторско дело. Неговите истражувања и конструкции ги поврзуваат скулпторските, амбиенталните и технолошките влијанија. Со други зборови, тој работи со хибридизирани односи на просторот, перцепција, комуникација и когнитивно мапирање на визуелните ефекти. Предложениот проект „ Капсид i²0 “ е одличен пример за тековниот уметнички и естетски одговор на противречностите, антагонизмите и отуѓувањата својствени на глобалната пандемија на Ковид 19. Уметникот луцидно го покажа потенцијалот за трансформација на модерното општество и важните односи меѓу поединци и односи меѓу поединци и колективи, поединци и институции и институции и институции. Уметникот предложил сложени човечки, политички, комуникациски и, со тоа, когнитивни процеси, ефекти и ситуации кои се испровоцирани човечката состојба во кризни пандемски моменти. Уметникот ги посочи односите меѓу два важни модалитети на ова дело: ликот на склопување на традиционални и модерни материјали / медиуми и ликот на временската капсула. Предвидената поврзаност на дигиталниот и конкретното материјално со формите на човечкиот живот отвора простор за тестирање на нашата сопствена индивидуална и колективна модерност. Проектот го заслужи вниманието со својата актуелност, хибриден материјал, медиумска сложеност и суштински егзистенцијален ангажман.

Куратор на проектот е Горанчо Ѓорѓиевски

_______________

„СЕНИШТА“ е наслов на изложбата на Викторија Попоска, еден од двајцата победници на Конкурсот за млад уметник кој оваа година премиерно го објави Националната галерија на Македонија.

Викторија Попоска е млад уметник, родена 1992 год. во Струга, Република Северна Македонија. Дипломирала на осекот за применето сликарство со конзервација и реставрација на ФЛУ каде ја добила наградата „Борко Лазески“ за најинвентивен сликар во 2015 година, по што следи реализирање на нејзината прва самостојна изложба под наслов „Запознавање“ во Музеј на град Скопје во 2016 година. Истата година ќе учествува на “Paratissima“ каде ја добива специјалната награда “Ponte di pietra“ по што следи нејзино учество на “Paratissima-to the stars“ во Торино, Италија. Во Струга, својот роден град, во 2017 год. свое самостојно претставување ќе има во галеријата „Коџоман“, а понатаму следат учества на повеќе групни изложби, перформанси, колонии.

Самата изложба „СЕНИШТА“ претставува дел од еден цел проект кој се однесува на сé поактуелната светска стратегија за зачувувањето на планетата Земја. Како уметница, а воедно и активистка, своето живеење го насочува сé повеќе кон наједноставниот начин, со враќање кон природата, отфрлувајќи ги актуелните, современи, „trendy“ производи после чија употреба останува огромно количество на неразградлива амбалажа. Согласно нејзината животна филозофија, таа и своето творештво го насочува кон подигнување на свеста, користејќи го отпадот. Создавањето на делата на Попоска претставува своевиден процес со свој почеток и крај. Градењето на скулптурите, објектите за неа претставуваат вистински ритуал, започнувајќи со собирање, селектирање, миење на отпадот, потоа негово вообличување во дело и на крајот (по завршувањето на изложбата) дислоцирање во депонија.

Куратор на проектот е Александра Зиновски Вилиќ.

You May Also Like